Lato na talerzu. Warzywa sezonowe

Bardzo lubię lato, nie tylko dlatego, że jest ciepło, a dni są dłuższe. Latem możemy się cieszyć warzywami i owocami. O tej porze roku warzywa i owoce są najsmaczniejsze i najzdrowsze. Pachnące słońcem pomidory, cukinia, bób, bakłażany, młoda marchewka, fasolka szparagowa, kukurydza, ogórki, wiśnie, porzeczki, morele, maliny, jagody... Można tak długo wymieniać.Zobacz czym się kierować przy zakupie letnich warzyw, jak je przechowywać, jakie mają właściwości i co można z nich przyrządzić.

Podziel się:

Groszek cukrowy

Groszek cukrowy to smak mojego dzieciństwa. Babcia hodowała go w ogródku przy domu, a ja lubiłam wyłuskiwać małe zielone kuleczki :-)

Groszek obfituje w witaminy C, K i E oraz te z grupy B. Zawiera także także fosfor, wapń i żelazo. Jest słodki, można go jeść na surowo, nadaje się również jako główny składnik sałatek czy zup. Kupując groszek, wybierajmy młode, jędrne strączki bez przebarwień.

"Przed przystąpieniem do obróbki groszku, powinniśmy dokładnie go umyć i obciąć końcówki strączków. W takiej postaci nie może już długo pozostać, dlatego jeżeli nie chcesz przyrządzić go od razu, włóż groszek do zimnej wody, ale nie na długo – najlepiej wykorzystać go jeszcze tego samego dnia" - radzi Karolina.

Kukurydza

Ugotowanie kukurydzy jest dziennie proste, a potem możemy tylko cieszyć się jej smakiem. Jednak złote kolby, poza tym, że są bardzo smaczne, dostarczają również naszemu organizmowi witamin, składników mineralnych, błonnika, białka oraz antyoksydantów.

Młodą kukurydzę możemy gotować w wodzie lub na parze, grillować, piec, zrobić z niej zupę czy dodawać do sałatek.

Wybierajmy kolby o dużych jasnych ziarnach. Liście powinny być zielone, a „włosy” wilgotne. Przed ugotowaniem warto włożyć kukurydzę na kilka godzin do zimnej wody.

Gotujemy w wodzie (może być także woda wymieszana pół na pół z mlekiem) z dodatkiem cukru (dodanie soli mogłoby spowodować, że ziarna stwardnieją) przez 15–30 min pod przykryciem. Najlepiej smakuje z masłem i solą.

Cukinia

Cukinia to warzywo idealne. Jest niskokaloryczna, lekkostrawna i zdrowa, zawiera wiele cennych witamin i mikroelementów. Najczęściej spotykana jest w kolorze zielonym, ale bywa też żółta lub zielono-żółta. Młodszych okazów nie trzeba nawet obierać, ponieważ skórka jest miękka i delikatna. Kwiaty cukinii również są jadalne i pyszne.

Można ją jeść na surowo, a także gotować, dusić, zapiekać, grillować. Sprawdzi się jako składnik zup-kremów, tart, dań z makaronem, risotto, gulaszy, sałatek. Smaczne są także kotleciki oraz placuszki z cukinii. Klasycznym daniem są także cukinie faszerowane. Można z niej również zrobić makaron za pomocą obieraczki do warzyw.

Kalarepa

Kalarepa to nieco zapomniane warzywo, a szkoda, jest powiem nie tylko smaczna, ale i zdrowa. Młode kalarepki można jeść na surowo, dodając je do sałatek i surówek.

"Dojrzała kalarepa świetnie nadaje się do obróbki termicznej – możesz ją gotować, zapiekać, smażyć lub dusić. Idealnie nadaje się jako główny składnik sałatek, zup czy zapiekanek, a nawet dań głównych " - zachęca Karolina.  

Możliwości na wykorzystanie tego warzywa w kuchni jest naprawdę wiele, dlatego warto rozejrzeć się za kalarepą w warzywniakach lub na bazarze. A wy lubicie kalarepę?

Kalafior

Kalafior ma delikatny smak, dzięki czemu znajduje szerokie zastosowanie w kuchni. Klasycznie podaje się go z podsmażoną na maśle bułką tartą. Tak przyrządzony może stanowić osobne danie albo dodatek do mięs lub ryb.

Kalafiora również zapiekać tak jak szparagi, a więc z szynką pod beszamelem lub w pikantnym sosie curry. Ja jednak najbardziej lubię krem z kalafiora, podawany z czosnkowymi grzankami i odrobiną zielonego pesto. Jest to świetny pomysł na szybką zupę.

Wiecie, że kalafiora można jeść na surowo? W takie formie będzie świetnie smakował jako składnik sałatki z kukurydzą, szynką, sosem koperkowym i prażonymi pestkami słonecznika.

Botwina

Nie wyobrażam sobie wiosenno-letniego menu bez botwinki, zarówno na ciepło, jak i w postaci chłodnika. Botwinka poza niepowtarzalnym słodko-kwaskowatym smakiem i zachwycającym różowym kolorem ma też inną ważną zaletę – bardzo łatwo i szybko się ją przyrządza. Jest to więc doskonała zupa dla tych, którzy są kuchennymi żółtodziobami. Należy jedynie pamiętać, by nie gotować buraczków zbyt długo, ponieważ stracą swój kolor.

Botwinka świetnie smakuje z koperkiem i jajkiem ugotowanym na twardo. Do tego młode ziemniaki z masłem…

A wiecie, że z botwinki i młodych buraków można przygotować też zdrowe czipsy? Wystarczy je poukładać na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, skropić oliwą i włożyć do piekarnika nagrzanego do 150 stopni na kilka minut. Trzeba ich jednak cały czas pilnować, by się nie spaliły.

Zobacz również: Zapraszamy do otwartej kuchni Michała Molendy

Fenkuł

Na koniec warzywo nieco mniej znane — fenkuł, czyli koper włoski. Jest to krewniak naszego koperku. Można go gotować, grillować, dusić i jeść na surowo. Ma charakterystyczny anyżkowy posmak, który jednak traci, kiedy poddajemy go obróbce termicznej.

Kupując koper włoski, wybieraj te egzemplarze, które mają zielone pędy, jasną i twardą bulwę i anyżowy zapach
. Świeży fenkuł można przechowywać w pojemniku nawet do dwóch tygodni.

Także w kategorii Kulinarne inspiracje:

Czas na kukurydzę! Dobroczynne właściwości kiwi Dlaczego warto jeść kiwi? Dlaczego warto pić zieloną kawę? Wiśnie - dlaczego warto je jeść? Fenkuł, czyli koper włoski - dlaczego warto go jeść? Z naleśnikiem dookoła świata Jedzmy orzechy! Czerwona herbata parzona na zimno - czemu nie! Dlaczego powinniśmy pić czerwoną herbatę? Najzdrowsza herbata na świecie Porzeczkowy zawrót głowy Niezwykłe dżemy Domowy syrop - nie tylko na kaszel Crumble - błyskawiczny deser z owocami Co zawiera kasza jaglana? Najdziwniejsze owoce na świecie Truskawka i ananas w jednym? To możliwe! W poszukiwaniu smaku, czyli turystyka kulinarna Rumianek dobry na wszystko! Sekrety kuchni bułgarskiej Szczaw - niedoceniane warzywo Dlaczego warto jeść kurki i jak można je wykorzystać w kuchni? Sekrety kuchni greckiej