Jak ugotować ryż?

Ugotowanie ryżu tak, by był sypki, puszysty, a ziarenka jędrne i nieposklejane nie jest trudne, pod warunkiem, że wie się jak to zrobić. Wystarczy trzymać się kilku zasad. Można je zastosować do wszystkich rodzajów ryżu. Wypróbujcie koniecznie te sposoby, a raz na zawsze zapomnicie o ryżu w torebkach. Zyskają na tym nie tylko wasze kubki smakowe, ale również portfele, bo ryż w kilogramowych woreczkach jest tańszy od tego porcjowanego :-) A zatem do dzieła!

Rodzaje ryżu

  • Długoziarnistyma podłużne kremowe ziarna. Jest uprawiany w Azji, obu Amerykach oraz w Europie. Charakteryzuje się łagodnym smakiem. Jest lekkostrawny i niskokaloryczny. Zawiera nieco mniej skrobi, dlatego po ugotowaniu jest sypki i się nie klei. Sprawdzi się jako dodatek do zup, farszów, sałatek.

  • Jaśminowy – pochodzi z Tajlandii. Zawiera więcej skrobi. Po ugotowaniu jest dość kleisty. Pasuje do deserów.

  • Basmatito jednak z najszlachetniejszych odmian ryżu. Pochodzi z Indii. Charakteryzuje się lekko orzechowym smakiem. Po ugotowaniu ryż jest śnieżnobiały. Pasuje do dań kuchni orientalnej, jest doskonały do smażenia i potraw na ciepło.

  • Krótkoziarnistyzawiera więcej skrobi niż odmiany długoziarniste. W związku z tym po ugotowaniu jest kleisty i spójny. Popularny w krajach azjatyckich, ponieważ łatwo jest go jeść pałeczkami. Poza tym sprawdza się w sushi. Ponadto, nadaje się także do przygotowywania deserów.
    Rodzaje ryżu

  • Arborio i carnaroli - są to włoskie odmiany o zaokrąglonych ziarnach. Zawierają dużo skrobi, ale po ugotowaniu ziarenka są jędrne i wilgotne. Stanowią główny składnik risotto, ale nadają się również do farszów i sałatek.

  • Naturalny (brązowy) – najbardziej wartościowa odmiana ryżu, ponieważ jego ziarna są pozbawione jedynie niejadalnej łuski. Ryż brązowy to źródło witamin i minerałów. Po ugotowaniu jest twardszy niż biały, wyróżnia go także lekko orzechowy smak. Świetnie komponuje się z warzywami.

  • Dzikirośnie w Ameryce Północnej na pograniczu Stanów Zjednoczonych i Kanady. Wyróżnia się orzechowym smakiem. Jego długie, ciemne, cienkie ziarna obfitują w białko, potas, fosfor i witaminy z grupy B. Doskonale smakuje z dziczyzną, drobiem, rybami i owocami morza.
    Danie z ryżem

  • Czerwonyma czerwoną łupinkę i ziarna średniej długości. Pochodzi z Indii, jest jednak również uprawiany we Francji. Ma słodkawy smak i orzechowy zapach. Pasuje do warzyw i mięsa drobiowego.

  • Paraboiled - biały, długoziarnisty ryż, który został poddany działaniu pary wodnej pod dużym ciśnieniem. W ten sposób składniki odżywcze z okrywy zostają „wtłoczone” do jego wnętrza. Dzięki temu zawiera dwa razy więcej witamin i minerałów niż zwykły ryż. Szybko się gotuje, ma złocisty odcień, jest delikatny w smaku. Nadaje się jako dodatek do zup i sałatek.

Sprawdzony sposób, by dobrze ugotować ryż

Aby ryż po ugotowaniu się nie kleił, należy go najpierw dobrze wypłukać. W ten sposób pozbędziemy się zanieczyszczeń oraz nadmiaru skrobi. Odmierz więc szklankę ryżu, wsyp ją na sito i płucz pod bieżącą zimną wodą, aż zmieni ona kolor z białego na przezroczysty.

Inny sposób (nieco bardziej czasochłonny) to wsypanie ryżu do miski, zalanie wodą i „szorowanie” - nabierasz ziarna z woda w dłonie i pocierasz o siebie. Odlewasz wodę, wlewasz nową i znowu szorujesz. Czynność powtarzasz tyle razy, aż woda będzie przezroczysta.

Następnie odmierz dwie szklanki wody, dolej dwie łyżki oleju, dodaj nieco soli i doprowadź do wrzenia (najlepiej w garnku o grubym dnie). Wsyp ryż, zamieszaj i poczekaj do zagotowania. Potem przykryj garnek, zmniejsz ogień i gotuj przez 10–12 minut.

Po tym czasie wyłącz gaz. Zostaw ryż pod przykryciem jeszcze na 10 minut, aby „doszedł”. Następnie odkryj, pozwól mu odparować i podawaj. Jest to najszybszy i, moim zdaniem, najprostszy patent aby ugotować ryż na sypko. W ten sposób możesz ugotować każdą odmianę ryżu, pamiętaj jednak, że np. ryż naturalny potrzebuje dużo więcej czasu.

Garść kulinarnych porad

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Porady kulinarne:

Aby ciasto na pierogi było zawsze udane... Oszczędzanie w kuchni, czyli jak wykorzystać resztki jedzenia? Sekrety kuchni hiszpańskiej Owoce morza dla początkujących. Jak je dobrze przyrządzić? Jak jeść i z jakimi dodatkami podać? Jak poprawnie jeść małże? Co skrywa w sobie pomelo? Jak obrać pomelo? Tajniki kuchni japońskiej Japoński savoir-vivre przy stole Co znajdziesz w melonie? Dlaczego warto jeść melony? Czereśnie - dlaczego warto je jeść? Czereśnie - co warto wiedzieć Robimy przetwory - o czym trzeba pamiętać Śmietana dobrze ubita Jak dobrze ubić śmietanę? Jakie kiełki hodować w domowych warunkach Domowa uprawa kiełków w 5 krokach Królowa wszystkich przypraw Poznaj właściwości kardamonu Rzodkiewki - chrup na zdrowie Co skrywa się w rzodkiewkach? Garść informacji o brzoskwiniach. Dlaczego warto je jeść? Co znajdziemy w brzoskwiniach?